Rozdział I. Postanowienia ogólne
- 1.
- Fundacja imienia Pauli Montal, zwana dalej „Fundacją” – powołana została do istnienia przez Marię Elenę Castanera Mazario, reprezentującą Instytut Córek Maryi Sióstr Szkół Pobożnych, zwany dalej Fundatorem.
- Fundacja powołana została aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Beatę Olsza z Kancelarii Notarialnej w Krakowie, dnia 2 września 2005 r., repertorium A. Nr 7280/2005 i działa na postawie ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 r. o fundacjach /Dz. U. Nr 48. poz. 203 z późn. zm./ oraz niniejszego statutu.
- 2.
- Fundacja spełnia chrześcijańskie ideały edukacyjno-pedagogiczne zawarte
w Konstytucjach i Regułach Instytutu Córek Maryi Sióstr Szkół Pobożnych (Sióstr Pijarek), a także chce rozwijać i upowszechniać nowoczesną kulturę, patriotyzm i odpowiedzialność moralną, pragnąc szczególnie dbać o edukację i promocję dzieci i młodzieży, zwłaszcza pochodzących z rodzin niezamożnych i biednych. - Fundacja posiada osobowość prawną.
- 3.
Siedzibą Fundacji jest miasto Kraków.
- 4.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania swoich celów Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może tworzyć jednostki organizacyjne w kraju i za granicą.
- 5.
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
- 6.
Fundacja używa znaku graficznego odróżniającego ją od innych tego typu jednostek i chronionego prawem. Fundacja używa pieczęci z napisem w otoku określającym jej nazwę i siedzibę, oraz pieczątki z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
Rozdział II. Cele Fundacji i sposoby ich realizacji
- 7.
Celem Fundacji jest :
- Wspieranie edukacji dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych, w szczególności tworzenie warunków zapewniających pełny rozwój ich zdolności i talentów, poprze wspieranie wszelkich inicjatyw edukacyjnych, kursów szkoleniowych, jak i dbanie
o polepszanie warunków materialnych i potrzebnych pomocy dydaktycznych. - Inicjowanie i wspieranie nowatorskich rozwiązań w różnorodnych dziedzinach życia społecznego, a szczególnie: w edukacji, ochronie praw i wolności człowieka,
w ochronie życia rodzinnego i profilaktyce społecznej. - Popularyzacja idei mediacji rodzinnej i społecznej.
- Podtrzymywanie Tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
- Działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
- Działalność na rzecz promocji oraz organizacji wolontariatu.
- 8.
- Zmierzając do realizacji celów, określonych w § 7, Fundacja może prowadzić:
- a) nieodpłatną działalność pożytku publicznego,
- b) odpłatną działalność pożytku publicznego.
- Niezależnie od działalności, o której mowa w ust. 1, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na zasadzie i w zakresie określonych w § 11.
- Fundacja może tworzyć wyodrębnione jednostki organizacyjne dla prowadzenia działalności pożytku publicznego.
- Zarząd Fundacji zapewni rachunkowe wyodrębnienie form działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego w stopniu umożliwiających określenie przychodów, kosztów i wyników, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.
- 9.
W sferze zadań publicznych określonej w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie Fundacja prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego polegającą na:
1) kształcenie i wychowanie dzieci i młodzieży na terenie własnych ośrodków dydaktyczno-wychowawczych;
2) udzielanie dzieciom i młodzieży pochodzącym z rodzin niezamożnych wszechstronnej pomocy w zdobywaniu optymalnego wykształcenia;
3) wychowanie dzieci i młodzieży poprzez edukację teatralną;
4) umożliwienie dzieciom i młodzieży aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
5) współdziałanie z ośrodkami edukacyjnymi, naukowymi i kulturalnymi w kraju i za granicą;
6) promowanie najlepszych nauczycieli za ich osiągnięcia w pracy dydaktycznej
i pedagogicznej z młodzieżą;
7) wspieranie inicjatyw edukacyjnych i kulturalnych;
8) prowadzenie świetlic dla dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych patologiami i ubogich oraz wspieranie ich powstawania i działania;
9) organizowanie wypoczynku i zajęć rekreacyjno-turystycznych dla dzieci i młodzieży;
10) wspieranie zadań z zakresu kultury fizycznej, sportu, a także podejmowanie działań mających na celu edukację ekologiczną, krajoznawczą oraz wypoczynkową dzieci i młodzieży;
11) organizowanie szkoleń i podnoszenie kwalifikacji zawodowych pedagogów, wychowawców i nauczycieli;
12) organizowanie i prowadzenie kursów, warsztatów i konferencji, sesji i sympozjów naukowych, seminariów, konferencji, forów dyskusyjnych;
13) współpraca z innymi fundacjami, stowarzyszeniami i zakładami opiekuńczymi dla dzieci i młodzieży, które realizują podobne cele statutowe;
14) współpraca z władzami oświatowymi w zakresie opieki, edukacji i wychowania dzieci i młodzieży;
15) przyznawanie szczególnie uzdolnionym dzieciom i młodzieży stypendiów naukowych;
16) ułatwianie i koordynowanie wymiany stypendialnej z ośrodkami edukacyjnymi za granicą;
17) informowanie opinii publicznej w kraju i za granicą o osiągnięciach polskich dzieci młodzieży;
18) działalność wydawniczą, związaną z realizacją działań społecznie użytecznych w zakresie zadań publicznych realizowanych przez Fundację;
19) wspieranie rozwoju bazy materialnej i dydaktycznej szkół pijarskich;
20) działalność związana z realizacją przedsięwzięć artystycznych oraz udzielanie wsparcia w ich realizacji;
21) pomoc społeczna, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej;
22) promocja i organizacja wolontariatu;
23) działalność charytatywna;
24) działalność na rzecz wsparcia i rozwoju kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
25) upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
26) działalność na rzecz przeciwdziałania patologiom społecznym.
- 10.
W sferze zadań publicznych określonej w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie Fundacja może prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego polegającą na:
1) kształcenie i wychowanie dzieci i młodzieży na terenie własnych ośrodków dydaktyczno-wychowawczych;
2) wychowanie dzieci i młodzieży poprzez edukację teatralną;
3) umożliwienie dzieciom i młodzieży aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
4) współdziałanie z ośrodkami edukacyjnymi, naukowymi i kulturalnymi w kraju i za granicą;
5) organizowanie wypoczynku i zajęć rekreacyjno-turystycznych dla dzieci i młodzieży;
6) organizowanie szkoleń i podnoszenie kwalifikacji zawodowych pedagogów, wychowawców i nauczycieli;
7) organizowanie i prowadzenie kursów, warsztatów i konferencji, sesji i sympozjów naukowych, seminariów, konferencji, forów dyskusyjnych;
8) współpraca z innymi fundacjami, stowarzyszeniami i zakładami opiekuńczymi dla dzieci i młodzieży, które realizują podobne cele statutowe;
9) współpraca z władzami oświatowymi w zakresie opieki, edukacji i wychowania dzieci i młodzieży.
- 11.
- Na działalność gospodarczą przeznacza się środki finansowe w kwocie 1000 (jeden tysiąc) złotych.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w następującym zakresie
i przedmiocie działalności, zgodnym z Polską Klasyfikacją Działalności:
- a) wydawania książek (PKD 58.11.Z);
- b) wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);
- c) działalność związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi (PKD 59.1);
- d) działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z);
- e) reklama (PKD 73.1);
- f) działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD 90.01.Z);
- g) działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (PKD 90.02.Z);
- h) artystyczna i literacka działalność twórcza (PKD 90.03.Z);
- i) działalność obiektów kulturalnych (PKD 90.04.Z);
- j) działalność bibliotek (PKD 91.01.A);
- k) działalność obiektów sportowych (PKD 93.11.Z);
- l) pozostała działalność związana ze sportem (PKD 93.19.Z);
- m) pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.29.Z).
- Działalność gospodarczą w przedmiocie działalności, określonym w ust. 2, Fundacja prowadzi wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego.
- Działalność gospodarcza Fundacji nie może być prowadzona w odniesieniu do przedmiotu działalności odpłatnej działalności pożytku publicznego, prowadzonej przez Fundację.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
- 12.
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski określony w akcie notarialnym, o którym mowa w § 1.ust. 2 oraz inne składniki majątkowe nabyte w czasie działalności Fundacji.
- Na majątek Fundacji mogą się składać przedmioty majątkowe nabyte podczas działalności statutowej, a w szczególności:
- a) spadki, zapisy, darowizny, dotacje, papiery wartościowe oraz rzeczy ruchome i nieruchomości przekazane na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne;
- b) dochody z organizowanych imprez;
- c) dochody z kwest publicznych na cele statutowe;
- d) dochody z majątku;
- e) dochody z odsetek bankowych;
- f) inne dochody, w tym uzyskane z prowadzonej działalności gospodarczej.
3.Fundacja nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność pożytku publicznego.
Rozdział IV. Władze Fundacji
- 13.
Władzami Fundacji są:
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem
Rada Fundacji
- 14.
- Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z 3-6 członków.
- W skład Rady Fundacji z mocy statutu wchodzą przedstawiciele Fundatora.
- Członków pierwszego składy Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję, lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie , może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie, przez pozostałych członków Fundacji.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza Rady.
- Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu w pracach tego Organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych Organów, w tym kosztów podróży.
- Członkowie Rady Fundacji nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi
w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej. Członkowie Rady Fundacji nie byli skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. - Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz i przewodniczy zebraniom Rady.
- 15.
Do zakresu działania Rady Fundacji należy:
- Powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu.
- Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia.
- Uchwalanie rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji.
- Rozpatrywanie sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji oraz zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych.
- Stały nadzór nad działalnością Fundacji.
- Przedstawienie opinii w sprawach wniesionych pod obrady Zarządu.
- Uchwalanie regulaminu Rady.
- Uchwalanie regulaminu Zarządu Fundacji.
- Podejmowanie decyzji w sprawie likwidacji Fundacji i przeznaczeniu środków majątkowych po jej likwidacji.
- Podejmowanie uchwały w sprawie zmiany statutu Fundacji.
- 16.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na umotywowany wniosek Zarządu. Posiedzenia Rady odbywają się w siedzibie Zarządu lub w innymi miejscu w siedzibie Fundacji, chyba że na inne miejsce odbycia posiedzenia wyrazi zgodę większość członków Rady.
- Posiedzeniom Rady przewodniczy Przewodniczący Rady lub Sekretarz. W przypadku nieobecności na posiedzeniu Przewodniczącego Rady i Sekretarza obecni członkowie Rady wybierają ze swego grona przewodniczącego posiedzenia.
- Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na pół roku, przy czym sprawozdawcze posiedzenie Rady Fundacji powinno się odbyć w terminie sześciu miesięcy od zakończenia roku obrotowego.
- W posiedzeniu Rady Fundacji mogą uczestniczyć członkowie Zarządu Fundacji, bez głosu decydującego.
- 17.
- Uchwały Rady, o ile statut nie stanowi inaczej, zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego posiedzenia. Dla ważności posiedzenia i podjętych na nim uchwał wymagane jest powiadomienie o posiedzeniu wszystkich członków Rady.
- Bez odbycia posiedzenia Rada może podejmować uchwały także w formie pisemnej, jeżeli wszyscy członkowie Rady wyrażą na piśmie zgodę na postanowienie, które ma zostać podjęte, a także przy użyciu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. W trybie określonym w niniejszym ustępie nie mogą być podejmowane uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznych sprawozdań oraz programów i kierunków działania Fundacji, a także uchwały w sprawach osobowych, związanych z wyborem i odwoływaniem osób.
- Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile był obecny na posiedzeniu, oraz protokolant, a w razie nieobecności Przewodniczącego Rady – przewodniczący posiedzenia i protokolant.
Zarząd Fundacji
- 18.
- Zarząd składa się z nie więcej niż 3 osób, powoływanych przez Radę Fundacji, na trzyletnią kadencję.
- Mandat Członka Zarządu wygasa z chwilą:
- a) upływu kadencji Zarządu,
- b) rezygnacji z pełnienia funkcji,
- c) odwołania przez Radę Fundacji,
- d) śmierci.
- Rezygnację z pełnienia funkcji Członek Zarządu składa na piśmie Przewodniczącemu Rady lub jego Zastępcy. Rezygnacja staje się skuteczna z upływem miesiąca od jej złożenia, chyba że Rada podejmie decyzję o wcześniejszym jej przyjęciu. W przypadku zatrudnienia Członka Zarządu na podstawie umowy o pracę, rezygnacja będzie równoznaczna z wypowiedzeniem tej umowy i skuteczna w terminie upływu okresu wypowiedzenia umowy o pracę.
- 19.
Do kompetencji Zarządu należy:
- Kierowanie bieżącą działalnością Fundacji.
- Realizacja celów statutowych.
- Sporządzanie planów pracy i budżetu.
- Sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji.
- Reprezentowanie Fundacji na zewnątrz.
- Zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia.
- Składanie wniosku do Rady Fundacji o zmianę statutu.
- Podejmowanie decyzji w sprawie połączenia Fundacji za zgodą Rady.
- Wnioskowanie do Rady Fundacji o likwidację Fundacji.
- Sporządzanie i przedkładanie Radzie Fundacji rocznych sprawozdań z działalności Fundacji.
- 20
- Z tytułu pełnienia Funkcji członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie,
z zastrzeżeniem dopuszczalnej wysokości wynagrodzenia określonej w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w związku z prowadzeniem przez Fundację działalności gospodarczej oraz odpłatnej działalności pożytku publicznego. - Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- 21.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu, a w razie braku możliwości sprawowania przez niego funkcji – Wiceprezes.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej ilości głosów za i przeciw przeważa głos Prezesa Zarządu.
- Bez odbycia posiedzenia Zarząd może podejmować uchwały także w formie pisemnej, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu wyrażą na piśmie zgodę na postanowienie, które ma zostać podjęte, a także przy użyciu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Uchwały Zarządu podpisuje Prezes Zarządu lub Wiceprezes.
Sposób reprezentacji
- 22.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji uprawnieni są dwaj członkowie Zarządu działający łącznie, w tym Prezes lub Wiceprezes.
- Zarząd może ustanawiać pełnomocników do reprezentowania Fundacji
w poszczególnych sprawach lub w sprawach danego rodzaju. - W umowach z członkami Zarządu oraz w sporach, Fundację reprezentuje Rada Fundacji, która może do dokonywania poszczególnych czynności prawnych upoważnić w uchwale Przewodniczącego Rady lub ustanowić pełnomocnika.
Rozdział V. Zakaz uprzywilejowania
- 23.
Fundacja nie może:
- a) udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- b) przekazywać majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- c) wykorzystywać majątku na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
- d) zakupywać towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VI. Likwidacja Fundacji
- 24.
- Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania jej środków finansowych i majątku oraz niemożliwości ich pozyskania uniemożliwiające realizację celów dla których została powołana.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada w drodze uchwały podjętej jednomyślnie. O otwarciu likwidacji Fundacji Rada zawiadamia Fundatora.
- Likwidację prowadzi się pod dotychczasową nazwą Fundacji z dodatkiem „w likwidacji”.
- Likwidację prowadzą likwidatorzy, którymi są ostatni Członkowie Zarządu, chyba że Rada w uchwale o likwidacji Fundacji powoła inne osoby. Likwidatorem może być wyłącznie osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
- Podejmowane przez likwidatorów czynności winny zmierzać do likwidacji Fundacji. W przypadku powołania dwóch likwidatorów w głosowaniu przeważa głos likwidatora starszego wiekiem.
- Podejmując decyzję o otwarciu likwidacji Rada określa jednocześnie zasady wynagradzania likwidatorów z tytułu pełnieniach tych funkcji.
- Celem likwidacji jest podjęcie wszelkich czynności faktycznych i prawnych, zmierzających do ściągnięcia wierzytelności Fundacji, wypełnienia zobowiązań, spieniężenia majątku i wykreślenia Fundacji z rejestru.
- W toku likwidacji likwidatorzy mogą zawierać nowe umowy i zaciągać zobowiązania, gdy okaże się to niezbędne lub uzasadnione dla skutecznego zakończenia likwidacji.
- Do szczególnych obowiązków likwidatorów należy:
- a) złożenie w sądzie rejestrowym wniosku o otwarciu likwidacji,
- b) wezwanie wierzycieli Fundacji w formie ogłoszenia prasowego zamieszczonego w co najmniej dwóch dziennikach o zasięgu krajowym, aby w terminie trzech miesięcy od ukazania się ogłoszenia zgłosili swoje wierzytelności wobec Fundacji,
- c) sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji,
- d) sporządzenie listy wierzycieli,
- e) sporządzenie planu finansowego likwidacji wraz z planem zaspokojenia wierzycieli Fundacji,
- f) przekazanie majątku pozostałego po likwidacji zgodnie z postanowieniami ust. 10,
- g) sporządzenie sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji,
- h) zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie Fundacji z rejestru,
- i) zarchiwizowanie dokumentów Fundacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji likwidatorzy przekazują na rzecz Fundatora. W przypadku, gdy Fundator utracił osobowość prawną majątek pozostały po likwidacji przeznacza się na rzecz działających na terenie Rzeczypospolitej Polskiej fundacji lub stowarzyszeń o takich samych lub podobnych celach statutowych.
Rozdział VII. Zmiana statutu Fundacji
- 25.
- Decyzję w przedmiocie zmiany statutu Fundacji podejmuje Rada Fundacji po zasięgnięciu opinii Zarządu.
- Zmiana statutu nie może dotyczyć istotnych zmian celu Fundacji.
Rozdział VIII. Postanowienia końcowe
- 26.
- Fundacja może połączyć się z inną Fundacją, połączenie to nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- Decyzję w sprawie połączenia podejmuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały, przy czym uchwała ta wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.